Funktionsbeskrivelser
Funktionsbeskrivelser bestyrelsen 2019 – 2021
Præsident
Oktober: Soroptimiståret starter.
Oktober – November Planlægning af medlemsmøder i det kommende år (tilstræb på novembermødet at få sammensat de forskellige grupper der skal afholde månedsmøderne)
Januar – Februar: Forberedelse/planlægning af generalforsamling
15 februar er deadline for indsendelse af forslag til LR-mødet
Marts: Generalforsamling – valg af nye bestyrelse. Årsprogram skal være klar
April: forberedelse til landsmødet
Maj : L&R møde. Regionalmøde
Juni: 1. juni sidste frist for medlemmers udmelding (skriftlig) af klubben
August: Planlægning af bestyrelsesskift i september
September: Bestyrelsesskift
- Lave dagsorden, indkalde til og lede bestyrelsesmøderne.
Der afholdes møder efter behov – dog mindst 4 møder om året iflg. Love og Vedtægter - Udsende månedsbrev sammen med sekretæren, lede de ordinære månedsmøder, herunder informere, lykønske m.m.
- Ajourføre klubreglementet sammen med vicepræsident og extension
- Ajourføre funktionsbeskrivelserne sammen med vicepræsident
- Forestå lys ceremonier og optage nye medlemmer
- Uddelegere arbejdsopgaver til medlemmer og bestyrelsesmedlemmer
- Sørge for repræsentation/hilsner til jubilæer og mærkedage sammen med vicepræsidenten
- Inspirere medlemmerne til nye initiativer, projekter, medlemsforøgelse m.m.
- Udarbejder sammen med bestyrelsen og webmaster årsplan
- Indkalde til og afholde generalforsamling, udarbejde årsberetning og budget sammen med kasserer samt udvælge kommende bestyrelsesmedlemmer
(ved præsidentskifte fremlægger den afgåede præsident årsberetningen fra oktober til oktober)
- PR-arbejde i samarbejde med sekretær m.fl.
- Ved præsidentskifte at ændre navn og fuldmagt samt indgravering i kæden
- Kontaktperson til Region 3 og Danmarksunionen – repræsentant til L&R-mødet
- Anvise ”uforudsete” regninger fra kasserer til betaling
- Have god kontakt til pressen og deltage i lokale arrangementer
Vicepræsident
- Træde til hvis præsidenten er forhindret samt være sparringspartner til præsidenten
- Sende hilsener og blomst/gave på klubbens/præsidentens vegne til medlemmers runde fødselsdage
+ i særlige situationer f.eks. ved sygdom og dødsfald - Sende hilsener til charterfester, klubjubilæer og julehilsner til venskabsklubber
- Ansøgning/oprettelse/godkendelse af venskabsklubber + sponsorbørn
- Ajourføre klubreglementet sammen med extension ansvarlige bestyrelsesmedlem og præsidenten
- Ajourføre funktionsbeskrivelserne sammen med præsident
Kasserer
- Opkræve kontingent
Opkræve menupris fra udeblevne medlemmer uden afbud (besked fra tilmeldingspersonen)
- Efter klubmødets afslutning betale menu til hotellet for gæster /oplægsholdere der har spist med – og udeblevne medlemmer
- Medvirke ved projekter, lotterier m.m. (med regnskab, byttepenge m.v.)
- Betale klubbens bidrag for deltagelse i regionalmøder i sept.(okt.) + i L&R- mødet
- Betale unionskontingent, sørge for 1 gratis abonnement på The Link
- Betale indmeldelsesgebyr straks efter optagelsen af nye medlemmer
- Betale regninger løbende (godtgørelser/ikke-faste udgifter i samarbejde med præsidenten)
- Betale , (HVIS foredragsholdere og evt. gæster skal spise. EVT. får foredragsholdere middag samt 2 flasker vin eller anden gave + evt. kørselsgodtgørelse/taxa bon
- Ved kassererskifte ændre navn og fuldmagt
- Varetage regnskab og forelæggelse af årsregnskab på generalforsamlingen efter revisorpåtegning
- Udfærdige månedsbalancer på opfordring fra bestyrelsen
- Udarbejde budget i samarbejde med præsidenten
Klubsekretær
- Indtil 1.10.2021: Tage referat af alle månedsmøder m.v.
- Indtil 1.10.2021: Tage referat af bestyrelsesmøder og udsende referat til bestyrelsen.
- Udsende månedsbrev til medlemmer.
- Indhente oplysninger om afbud og udeblevne medlemmer til møderne fra klubmesteren
- Føre liste over mødedeltagelse over klubmedlemmer.
- Udregne mødeprocenter til månedsbreve og årsberetning.
- Holde fødselsdagsliste ajour og meddele bestyrelsen om specielle runde dage el. lignende.
Påføre fødselsdage på månedsbreve - Føre statistik over 3 min. og udvælge personer til 3 min. inkl. sangvalg, 2 stk.
- I samarbejde med præsidenten udarbejde indbydelse og oversigt over valg til generalforsamlingen, hvilken post den nyvalgte beklæder og i hvilken tidsrum
- Udlevere medlemsliste/Blå Bog til medlemmer
- Sørge for at alle relevante ændringer, herunder antal medlemmer, (senest 15. december)sendes til Landssekretæren /Unionen / Soroptima /Blå Bog m.fl
- Registrering af interessegrupper og projekter med tovholderne
- Ændringer til medlemslisten: nyvalg, indmeldelser, udmeldelser, dødsfald, adresseændringer, mailændringer m.m.
- Årlig registrering af bestyrelsesmedlemmer og deres poster
- Overflytning til andre klubber
- Nekrologer (udarbejdet af præsidenten) sendes direkte til Soroptima
- Liste over/registrering af modtagere af donationer
Program Directors (KPD) og Assistent Program Directors (KAPD)
- Pr. 1.10.21 KPD: Tage referat af alle månedsmøder m.v. og sende til sekretær til månedsbrevene.
- Pr. 1.10.21 KPD :Tage referat af bestyrelsesmøder og udsende referat til bestyrelsen.
- Orientering fra KPD/KAPD på månedsmøderne
- Ansvarlige tovholdere for eventuelle klubprojekter
- Deltage i de årlige møder i regionen for PD og APD’er
- Arbejde for FNs 2015-MÅL
- Arbejde for FNs millennium–udviklingsmål. Hentes på: www.2015.dk
- Aktiv KPD og tovholder for KAPD, mødes 2 x årligt for koordinering og sparring.
- Deltage i regionens årlige møde for Program Directors og Assistent Program Directors
Bestyrelsesmedlem og Extension
- Kontaktperson til extension
- Sørge for papirer/mappe og emblem/navneskilt til nye medlemmer, herunder medlemsaccept-skemaet m.v. (Til brug i Extension)
- Afholde info-møder for potentielle medlemmer i samarbejde med præsidenten og de 2 extensionmedlemmer
- Deltage i det årlige regionsfællesmøde for extension (gensidig inspiration), regionsmødet m.fl.
- Medlemspleje
- Ansvarlig for at afholde internt extensionmøde mindst 2 gange årligt
- Ajourføre klubreglementet sammen med extension og præsidenten.
Klubmesteren
- Tage imod tilmelding og afbud til klubmøder
- Sørge for bannere, lys, stager, dug og bordopstilling til ceremonier
- Sørge for bordplan/brikker til udtrækning vedr. bordplacering i god tid før månedsmødets begyndelse
- Sørge for sangbøger
- Sørge for gule roser til nye medlemmer ved optagelse
- Sørge for gule roser til afgåede bestyrelsesmedlemmer og extension
- Oplyse menu på klubaftener
- Ansvarlig for aftaler med spisestedet vedr. datoer, lokaler mv.
- Sørge for gaver til foredragsholdere (vin, blomster, chokolade) i samarbejde med aftenens gruppe
- Praktisk hjælper i forbindelse med klubbens arrangementer
Extension funktioner
- Styrke/øge klubbens medlemstal gennem aktiv rekruttering
(i gennemsnit 2 nye medlemmer pr. år april og oktober)
- Deltage aktivt i og invitere potentielle nye medlemmer med til klubmøder
- Afholde infomøder for potentielle nye medlemmer i samarbejde med præsidenten og extensions ansvarlige bestyrelsesmedlem
- Fastholde og pleje medlemmer
- Afholde ”hygge”-møde med nye medlemmer – sikre trivsel
- Tage mentoropgaven dybt seriøst, således at nye medlemmer hurtigt føler sig hjemme
- Deltage i det årlige regionsfællesmøde for extension (gensidig inspiration), regionsmødet m.fl.
- Sammen med extensions ansvarlige bestyrelsesmedlem afholde internt extensionmøde mindst 2 gange årligt
Webmaster
- Holde klubbens hjemmeside/facebookside ajour
- Samarbejde med bestyrelsen
- Fotografering og PR
- Indsendelse af løbende fokusrapporter (er altafgørende for at kunne fastholde vor status som NGO’er)
- Designe/udfærdige årsprogrammer i samarbejde med præsidenten og bestyrelse
Arkivar
- Holde orden i klubbens papirer/sætte dem i system i arkivet?
Ajourført april 2021
Bestyrelsen
SI Bogense-Nordfyn