Læringstavler forbedrer skolebørns uddannelse i Zimbabwe

Overskuddet fra vores Loppetaske-event i november 2019 gik til Ingeniører uden Grænser, som arbejder med skoleprojekter i det vestlige Zimbabwe

I Zimbabwe er læringsrammerne for skoleeleverne i mange områder en udfordring. Klasseværelserne er ikke tilstrækkeligt udstyret med møbler, og ofte foregår undervisningen på jorden. For at imødekomme udfordringen, har den danske ngo Ingeniører Uden Grænser udviklet en lille transportabel og multifunktionel læringstavle.

Tavlen fungerer ikke kun som skolepult, men også som et læringsredskab med printet symboler som simple matematiske tegn, geometriske figurer, den lille tabel, geometriske former, alfabetet, lokal geografi osv. Derudover er der monteret en lille solcellelampe, som kan lades op og sikre at børnene har lys om aftenen, når de skal lave deres lektier.

Læringstavlerne er blevet produceret lokalt og delt ud til omkring 400 elever fra 3. til 7. klasse på tre skoler i Lupane-distriktet i den vestlige del af landet. Dette har betydet, at læringsrammerne er blevet forbedret betydeligt for eleverne.

Projektet er gennemført i tæt samarbejde med den lokale organisation CYVAT med en flot donation fra SI København og bidrager til FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling om kvalitetsuddannelse.